محاش حامی افراد با افت شنوایی

تاریخچه محاش موسسه محاش چگونه شکل گرفت

 | تاریخ ارسال: 1402/4/21 | 
در یکی از روزهای سرد اسفند ماه سال۱۳۷۴ همکاری و هماهنگی کارشناسان دلسوز و علاقمند، خانم ­ها حاج علی اکبر، افشارپور و جاراللهی، سبب­ ساز آشنایی والدین تعدادی از کودکان کم ­شنوا شد.
این والدین هم­زمان با برنامه تربیت­ شنوایی در محل توانبخشی واقع در خیابان پیروزی تشکیل جلسه می دادند. جلسات ابتدا جنبه درددل و انتقال تجربیات داشت اما کم­ کم با حضور آقایان گورابی، دکتر به­ پژوه و بعضی متخصصین، شکل و محتوای این جلسات تغییر کرد. در هر جلسه به تعداد والدین اضافه می ­شد و جلسات به همین نحوه ادامه داشت تا در مهر ماه سال ۱۳۷۶ با حضور تعدادی از والدین که در حال حاضر از امناء و مسئولین موسسه می­ باشند، جلسات با نام جمعی از والدین کودکان و دانش ­آموزان کم­ شنوا تشکیل و وارد مرحله جدیدی شد.

از آن زمان به بعد جلسات گاهی در پارک شفق،گاهی در خانه­ فرهنگ گلها یا فضای سبز کنار آن و یا هر فضایی که امکان تشکیل جلسه بود، برگزار می­ شد، تا اینکه در شهریور سال ۱۳۷۶ در یک ملاقات با آقای سالمی مدیرسازمان فرهنگی-هنری منطقه ۱۱ شهرداری،خانه فرهنگ ابوسعید برای استفاده محدود در اختیار این گروه قرار داده شد.
در ابتدا از فضای خانه ­فرهنگ فقط برای تشکیل جلسات استفاده می­ شد. در ادامه با توجه به اینکه کودکان کم­ شنوا به مدارس همگانی می­ رفتند، برای استفاده بهتر از وقت آنها، اولین کلاس ادبیات با حضور تعدادی از دانش­ آموزان کم­ شنوای محصل در مدارس همگانی و به مربیگری خانم علیزاده که از معلمین رابط بودند، تشکیل شد.
پس از آن برنامه ­ریزی برای تشکیل کلاس ریاضی، زبان و... انجام گرفت و به موازات آن کلاس تئاتر به منظور ایجاد روحیه حضور در جمع و بین افراد شنوا دایر شد.
تقریبا هم­زمان با این کلاس­ها بود که مهم­ترین فعالیت گروه، شکل گرفت. با توجه به مطالب کتاب موسیقی­ درمانی آقای دکتر زاده ­محمدی و شرکت در جلسات و سمینارهای موسیقی­ درمانی و مشاوره با آقای زاده­ محمدی و معرفی خانم فصیحی به عنوان مربی، اولین کلاس موسیقی با حضور ۳۰ نفر از بچه­ ها در خارج از خانه­ فرهنگ و در یک مهدکودک شروع شد
بعد از چند ماه کلاس موسیقی به خانه­ فرهنگ ابوسعید منتقل شد و علیرغم عدم همکاری کارشناسان در خصوص کلاس مذکور، والدین با تلاش بسیار توانستند کلاس­ها را هدایت و به نتیجه برسانند.
به موازات این تلاش­ها جهت ایجاد امکان فعالیت رسمی، طی جلساتی که با حضور تعدادی از والدین تشکیل می­ گردید، تصمیم به تاسیس موسسه­ ای خانواده محور به منظور اعلام حضور رسمی در کشور گرفته شد. فلذا پس از مشاوره و طی تشریفات قانونی موسسه حمایت از افراد با افت شنوایی در آبان ماه ۱۳۸۰ثبت و فعالیت رسمی این مجموعه آغاز گردید.
در طی این سالها والدین در کنار کارشناسان دلسوز و متعهد فعالیت های آموزشی و فرهنگی موسسه را ادامه دادند.
و اینک پس از طی فراز و نشیب های زیاد، موفقیت اکثریت جوانان امروز که کودکان دیروز موسسه هستند ما را در پیشبرد اهداف موسسه مصمم تر میکند.
و این راه ادامه دارد.....
یاد و خاطره مرحومین آقای شمیرانی، آقای براتی و آقای محمدقاسملو  و تمام افرادی که در تاسیس و هموار کردن راه موسسه تلاش کردند را گرامی میداریم.

کلیدواژه ها: موسسه | کم شنوا | ناشنوا | افت شنوایی | انجمن | محاش |



CAPTCHA
دفعات مشاهده: 2257 بار   |   دفعات چاپ: 119 بار   |   دفعات ارسال به دیگران: 0 بار   |   0 نظر